Ga verder naar de inhoud

Hoe leg je een statutenwijziging neer bij de griffie?

Heeft de Algemene Vergadering je nieuwe statuten goedgekeurd? Dan moet je de wijzigingen bekendmaken en officieel laten publiceren in het Belgisch Staatsblad bij de griffie van de Ondernemingsrechtbank. Hoe je dat doet, lees je hier.

Wie is bevoegd om de statuten aan te passen?

De beslissing tot wijziging van de statuten van je vzw is altijd de exclusieve verantwoordelijkheid van de Algemene Vergadering (AV).

Meestal bereidt het Bestuur het ontwerp voor, waarna de AV wordt samengeroepen om erover te stemmen.

Je moet de voorgestelde wijzigingen nauwkeurig aangeven in de oproeping en dus concreet het voorstel met de integrale nieuwe statuten meesturen.

De AV moet de statuten goedkeuren met:

  • 2/3e aanwezigheid/vertegenwoordiging van de leden
  • 2/3e meerderheid van de stemmen van de aanwezige/vertegenwoordigde leden
    Opgelet: pas je ook het belangeloos doel of voorwerp aan, dan is 4/5e van de stemmen nodig

Timing?

In principe moet je een statutenwijziging publiceren binnen 1 maand na de goedkeuring op de AV.

TIP: in de praktijk kan je de bekendmaking combineren met de neerlegging van een andere beslissing zoals een bestuurswissel. Zo betaal je ook maar 1x de publicatiekosten.

Deadline aanpassing aan het WVV

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) verplicht je om uiterlijk tegen 1 januari 2024 je statuten aan te passen aan de nieuwe wetgeving. 

Welke formulieren moet je gebruiken?

Je kan de officiële formulieren downloaden via deze pagina.

Je moet de wijziging op papier afgeven of opsturen naar de griffie, dat kan (nog) niet volledig elektronisch.

Wat moet je neerleggen bij de griffie?

We hebben een handige VZWebinar die de procedure van het neerleggen van de formulieren stap voor stap doorloopt. Het gaat daarin enkel over bestuurswissels, maar het is dan gewoon kwestie van in formulier I Luik B, behalve de eventuele bestuurderswissel, ook de statutenwijziging in te voegen.

Let erop dat als je meerdere beslissingen wil bekendmaken, je dat duidelijk apart vermeldt in de verslagen in formulier I luik B. Zo is het duidelijk voor de griffie wat je allemaal tegelijk neerlegt.


Concreet:

  • een betalingsbewijs van de publicatiekosten aan het Belgisch Staatsblad met in de mededeling het ondernemingsnummer
  • een ondertekend verslag van de AV waarin de wijziging(en) werden goedgekeurd
  • 3 exemplaren van formulier I (luik B ondertekend achteraan - dus niet recto verso afdrukken - en luik C ondertekend vooraan).
    Plak in Luik B de verslagen waarin de wijziging(en) werden goedgekeurd.
    Onderaan luik B sluit je af met: "De volgende documenten werden gelijktijdig neergelegd op de griffie:
    • een betalingsbewijs aan het Belgisch Staatsblad
    • een ondertekend verslag van de AV
    • drie exemplaren van formulier I
    • twee exemplaren van formulier II.”
  • 2 exemplaren van formulier II

Bijkomend stellen sommige griffies extra eisen. We verzamelen info daarover op onze pagina Hoe moet je beslissingen bekendmaken bij de griffie?

Onder welke griffie valt je vzw?

Vul in de tool territoriale bevoegdheid de stad/gemeente in waar de zetel van je vzw ligt. De griffie van de Ondernemingsrechtbank die in de lijst verschijnt, beheert jouw extern vzw-dossier.

Weet je niet meer zeker wat het adres van je zetel is? In de KBO kan je nagaan welk adres de griffie officieel heeft geregistreerd.

Opgelet: akten voor de Nederlandstalige Ondernemingsrechtbank Brussel leg je neer op de griffie in de Britse Tweedelegerlaan 148, 1190 Vorst (tel. 02/348.96.80).

Tarief?

Een statutenwijziging kost 157,91 euro (tarief 01/03/2024 - 28/02/2025).

Andere beslissing neerleggen?

Misschien ook interessant voor jou

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) voor nieuwe vzw’s in werking. Tegen 1 januari 2024 moeten alle vzw’s hun statuten daaraan aanpassen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 16 januari 2023

Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er een tijdelijke regeling uitgewerkt om schriftelijke en digitale Algemene Vergaderingen mogelijk te maken. Die regeling werd eind december 2020 vervangen door een permanente regeling voor online vergaderen.

Vzw-beheer
·
Algemene vergadering
·
gewijzigd op 17 februari 2023

Hier kan je alles lezen over de belangrijkste wijzigingen voor je vzw volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 20 februari 2023