Ga verder naar de inhoud

Hoe verander je de naam van je vzw?

Hier vind je alle stappen die je moet nemen om de naam van je vzw te veranderen.

1. Keuze van de nieuwe naam

Vooraf: het is mogelijk dat de oprichters van je vzw een grendel of slot hebben gezet op een naamswijziging. Kijk er dus eerst even je statuten op na, tenzij je zeker bent van niet.

Controleer of de gekozen naam nog niet in gebruik is in het repertorium van rechtspersonen en de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Gebruik je dezelfde of gelijkende naam, dan loop je immers het risico in rechte gedwongen te worden deze niet meer te gebruiken en zelfs, indien daar een grond voor bestaat, gedwongen te worden tot schadevergoeding.

Kijk op DNS na of de domeinnaam op het internet nog beschikbaar is en registreer je domeinnaam.

Na publicatie in het Belgisch Staatsblad (zie stap 3) is de naam - als hij origineel is - min of meer beschermd in ons land. Als je er volledige bescherming van wilt als ‘merk’, overweeg dan registratie (tegen betaling) bij het Benelux merkenbureau.

2. Statutenwijziging door de Algemene Vergadering

Een naamsverandering houdt een statutenwijziging in, en daar is alleen de Algemene Vergadering van je vzw voor bevoegd (art 2:3 en art 9:21 WVV):

  • op de uitnodiging voor de AV vermeld je uitdrukkelijk de naamswijziging als agendapunt
  • er moeten op de AV-vergadering minstens 2/3 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn

    Is op de eerste vergadering minder dan 2/3 aanwezig of vertegenwoordigd? Dan kun je een tweede vergadering organiseren die geldig kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige en vertegenwoordigde leden. Die tweede vergadering mag niet binnen 15 dagen na de eerste plaatsvinden. De dag van verzending van uitnodiging mag je niet meetellen: is de eerste vergadering bijvoorbeeld op dinsdag, dan mag de tweede vergadering ten vroegste op donderdag van de tweede week nadien doorgaan.
  • het voorstel van wijziging van de naam moet minstens 2/3 van de stemmen halen van alle aanwezige en vertegenwoordigde leden.
    Bijv.: bij 18 aanwezige/vertegenwoordigde stemmen moeten er minstens 12 ja-stemmen zijn. Bij 19 aanwezige/vertegenwoordigde stemmen moeten er minstens 13 ja-stemmen zijn).

3. Neerlegging bij de griffie en publicatie

Je moet de statutenwijziging met de naamsverandering neerleggen op de griffie van de Ondernemingsrechtbank en laten publiceren in het Staatsblad (art. 2:13 en 2:15 WVV). In principe moet je de neerlegging binnen 30 dagen na de wijziging doen.

4. Aanpassing van je akten, facturen etc.

Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken van je vzw moeten na goedkeuring en publicatie de nieuwe naam dragen (voorafgegaan of gevolgd door ‘vereniging zonder winstoogmerk’ of door ‘vzw’, en het adres van de zetel van de vzw)

Verder moet je ook de volgende gegevens vermelden:

  • het ondernemingsnummer,
  • het woord “rechtspersonenregister” of de afkorting “RPR”, de vermelding van de rechtbank van de zetel van de rechtspersoon, en
  • als je die hebt, het e-mailadres en de website van de rechtspersoon

Je zorgt uiteraard best ook voor een tijdige interne en externe communicatie (leden, overheid, bank, leveranciers enz.).

Misschien ook interessant voor jou

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) voor nieuwe vzw’s in werking. Tegen 1 januari 2024 moeten alle vzw’s hun statuten daaraan aanpassen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 16 januari 2023

Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er een tijdelijke regeling uitgewerkt om schriftelijke en digitale Algemene Vergaderingen mogelijk te maken. Die regeling werd eind december 2020 vervangen door een permanente regeling voor online vergaderen.

Vzw-beheer
·
Algemene vergadering
·
gewijzigd op 17 februari 2023

Hier kan je alles lezen over de belangrijkste wijzigingen voor je vzw volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 20 februari 2023