Ga verder naar de inhoud

Welke beslissingen moet je bijhouden in je intern vzw-dossier?

Op de maatschappelijke zetel van je vzw moet je een intern vzw-dossier bijhouden met een aantal documenten en gegevens van je vzw. Wat je daarin moet zetten, lees je hieronder.

Ledenregister

Als vzw moet je een register van je leden (laten) maken en bijhouden op de zetel. Vroeger werden deze leden de 'werkende leden' genoemd. In de nieuwe wetgeving is de officiële benaming nu gewoon ‘leden’. De verplichting om het ledenregister bij te houden gaat enkel over de gewone leden (niet de eventuele toegetreden leden).

Het ledenregister is de verantwoordelijkheid van het Bestuur. Het mag schriftelijk of elektronisch, maar je moet er altijd de historiek van de aanpassingen in het ledenbestand uit kunnen afleiden. De lijst mag alfabetisch of chronologisch zijn en kan gelijk welke vorm aannemen, bijv. een registratieboek, een Excel, of een elektronisch ledenregistratiesysteem.

Wat moet er in je ledenregister?

  • van elk lid: voor- en familienaam en adres,
    en als het om rechtspersonen gaat: naam, rechtsvorm en adres van de zetel
  • elke beslissing of wijziging van het lidmaatschap: toetreding, adreswijziging, wijziging van de vertegenwoordiger (van een lid-rechtspersoon), uitsluiting, ontslagneming, overlijden, ontbinding van de rechtspersoon.
    De wijziging moet in het register staan binnen 8 dagen nadat het Bestuur er kennis van nam.

Verslagen van vergaderingen en boekhoudkundige stukken

Je moet alle verslagen ('notulen') van de organen van je vzw bijhouden.

Zo moet je een register bijhouden van de beslissingen die je Algemene Vergadering heeft genomen. Alle (gewone) leden moeten dat register kunnen raadplegen. Zij hebben een wettelijk inzagerecht. Als dat statutair zo is bepaald, moeten ook toegetreden leden en derden de verslagen kunnen raadplegen.

Daarnaast hou je ook de Bestuursverslagen bij.

Als je vzw geen commissaris moet benoemen, dan kunnen alle leden op de zetel van je vzw alle boekhoudkundige stukken raadplegen.

Naast je intern vzw-dossier, moet je ook een aantal gegevens en beslissingen openbaar maken in je extern verenigingsdossier. Dat wordt bijgehouden op de griffie van de Ondernemingsrechtbank.

Misschien ook interessant voor jou

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) voor nieuwe vzw’s in werking. Tegen 1 januari 2024 moeten alle vzw’s hun statuten daaraan aanpassen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 16 januari 2023

Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er een tijdelijke regeling uitgewerkt om schriftelijke en digitale Algemene Vergaderingen mogelijk te maken. Die regeling werd eind december 2020 vervangen door een permanente regeling voor online vergaderen.

Vzw-beheer
·
Algemene vergadering
·
gewijzigd op 17 februari 2023

Hier kan je alles lezen over de belangrijkste wijzigingen voor je vzw volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 20 februari 2023