Ga verder naar de inhoud

Wat is een intern reglement?

Het intern reglement (vroeger 'huishoudelijk reglement' genoemd) is een document dat sommige artikelen van de statuten van je vereniging aanvult en omschrijft. Het is niet verplicht om een intern reglement te hebben. Op zich is het eerder iets voor grotere organisaties.

Het intern reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) of je statuten.

Je moet het intern reglement en elke wijziging daarvan aan de leden van je vereniging meedelen per mail, post of op de website van je vzw (artikel 2:59 WVV). Als je Bestuur het intern reglement wil wijzigen, moet het dat verplicht op de agenda en in de notulen van het Bestuur opnemen. De recentste versie van het intern reglement ligt steeds ter inzage op de zetel van je vzw.

Onder wiens bevoegdheid valt het intern reglement?

Wettelijk is het Bestuur mits statutaire machtiging, bevoegd om het intern reglement uit te vaardigen (art. 2:59 WVV).

In principe is het Bestuur dus bevoegd, maar je kan in je statuten de bevoegdheid ook expliciet toewijzen aan de Algemene Vergadering (AV). In dat geval voeg je het toe aan het lijstje exclusieve bevoegdheden van de AV in je statuten.

In je statuten moet je melding maken dat er een intern reglement is, en verwijzen naar de datum van de laatst goedgekeurde versie. Zo zijn je leden zich bewust zijn van het bestaan ervan. Het Bestuur kan de verwijzing naar die datum in de statuten aanpassen en openbaar maken door neerlegging ter griffie, zonder daarvoor de AV te moeten bijeenroepen zoals bij een andere wijziging aan de statuten (tenzij je de AV bevoegd hebt gemaakt).

Aangezien het intern reglement niet wordt gepubliceerd, is het evident dat de rechten van derden te goeder trouw er niet door kunnen worden geraakt.

Wat kan je zoal in je intern reglement regelen?

Het intern reglement is een aanvulling bij de statuten over de werking van de vzw, waarin je bijvoorbeeld de beginselen van goed bestuur uiteenzet, of praktische details meer concreet regelt.

Qua inhoud heb je dus veel vrijheid, maar je mag er geen bepalingen in opnemen die strijdig zijn met de wet of je statuten. Daarnaast mag je dingen waarvoor het WVV vereist dat je ze in de statuten regelt, niet enkel in je intern reglement opnemen.

Volgende zaken moet je zeker in je statuten opnemen en mag je dus niet (enkel) in je intern reglement zetten:

  • Naam + vzw + vermelding van het gewest waar de zetel is gevestigd.
  • Duur van de vzw (indien niet onbepaalde duur)
  • Belangeloos doel en activiteiten (voorwerp) om dit te verwezenlijken, duidelijk opgesplitst
  • Leden:
    • het minimumaantal leden.
    • de toetreding, uittreding, rechten, plichten en voorwaarden voor de ‘leden’ (dus met stemrecht op de AV) en eventueel ‘toegetreden leden’
    • het maximumbedrag van de ledenbijdrage
  • Algemene Vergadering
    • de bevoegdheden
    • de wijze van bijeenroeping
    • de wijze waarop besluiten ter kennis aan leden en derden worden gebracht
  • Bestuur
    • de duur van het bestuurdersmandaat
    • de voorwaarden voor de aanstelling en het ontslag
    • de modaliteiten van de externe vertegenwoordiging
  • Of er gewerkt wordt met een Dagelijks Bestuur + wijze waarop
  • Als er gewerkt wordt met intern reglement: datum van de recentste versie
  • Boekjaar
  • Voorwaarden stopzetting van de vzw: bestemming van het netto-actief


Je kan je intern reglement voor het overige zo beknopt of uitgebreid maken als je wilt.

Inspiratie nodig?

Neem een kijkje in de Bestuurscode Cultuur of de lijst Thema's voor intern reglement of bestuursafspraken van het Fonds voor Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen.

Misschien ook interessant voor jou

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) voor nieuwe vzw’s in werking. Tegen 1 januari 2024 moeten alle vzw’s hun statuten daaraan aanpassen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 16 januari 2023

Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er een tijdelijke regeling uitgewerkt om schriftelijke en digitale Algemene Vergaderingen mogelijk te maken. Die regeling werd eind december 2020 vervangen door een permanente regeling voor online vergaderen.

Vzw-beheer
·
Algemene vergadering
·
gewijzigd op 17 februari 2023

Hier kan je alles lezen over de belangrijkste wijzigingen voor je vzw volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Vzw-beheer
·
gewijzigd op 20 februari 2023