Ga verder naar de inhoud

Online Betaalsysteem - FAQ

Op deze pagina vind je alle vragen rond de partnership tussen Scwitch en Mollie terug.

1. Voor wie is dit ‘online betaalaanbod’ van Scwitch?

Elke socio-culturele organisatie of organisatie met een maatschappelijk doel kan gebruik maken van dit Scwitch-aanbod. Je hoeft dus geen ‘lid’ te zijn van Scwitch.

Aanmelden via Scwitch is wel nodig. We bezorgen je dan de Scwitch-toegang om een account aan te maken bij Mollie, met de Switch-tarieven.

2. Hoe kan ik me registreren onder het Scwitch-tarief?

  1. Stuur een mailtje naar samenaankopen@scwitch.be.
  2. Je ontvangt een mail met een activatielink. Enkel hiermee krijg je de voordelige Scwitch tarieven.
  3. Activeer je account. Mollie heeft een artikel met meer uitleg over het aanmeldproces.
  4. Je kan nu betalingen ontvangen.

    Bijvoorbeeld:
    • koppel de inschrijvingen voor een cursus of event aan een online betaalmogelijkheid

    • maak een webshop

    • stuur e-mails met facturen

    • zet een giftenknop op je website

3. Wat als we al met Mollie werken?

Werk je reeds met Mollie? Om gebruik te maken van de Scwitch-tarieven, zal je helaas je account moeten stopzetten en een nieuw account maken via de Scwitch-activatielink. Het is niet mogelijk om bestaande accounts aan Scwitch te koppelen.

4. Hoeveel zal het ons kosten?

Je betaalt enkel een kost per transactie. Deze kost bestaat uit een vaste en een variabele kost.

Vaste kost: is een vast bedrag op elke transactie (bijv. €0,20). Variabele kost: is een percentage op het betaalde bedrag (bijv. 0,8%).

Afhankelijk van de gekozen betaalmethode kunnen de tarieven verschillen.

BETAALMETHODE VAST VARIABEL
Bancontact / Mister Cash
€0,35
-
Belfius
€0,20
0,9%
PayPal
€0,10
Rechtstreeks bij PayPal
Overschrijving
€0,25
-
iDeal
€0,29
-
KBC
€0,20
0,9%
Visa/MasterCard
€0,20
1,2% Euro cards
2,1% non Euro Cards en Corporate Cards
Mollie Checkout
(personaliseren van je betaalpagina)
Gratis
-
Webreporting
Gratis
-
Refunds/terugbetaling
€0,25
-

5. Welke betaalmethodes zijn er?

Mollie beschikt over de meest actuele en gebruikelijke betaalmethodes, zoals Bancontact, Kredietkaart, KBC, Belfius, overschrijving, …

Je activeert de mogelijkheden heel gemakkelijk naar believen in je dashboard.

De transactiekost kan verschillen naargelang de gebruikte betaalmethode (zie tarieven).

6. Wanneer krijg ik het geld op mijn rekening?

Je kiest bij Mollie zelf wanneer je transacties doorgestort worden. Er worden geen extra kosten aangerekend als je bijvoorbeeld dagelijks uitbetaald wil worden. Sommige klanten vinden het juist prettiger om de uitbetaling bijvoorbeeld maandelijks te ontvangen, zodat dit eenvoudiger te verwerken is in de boekhouding.

De uitbetaling vindt altijd ’s ochtends plaats, ongeveer tussen 10.00 en 11.00 uur.

Er is wel een minimum van €5 tegoed vereist. Als jouw tegoed te laag is op het moment dat het uitbetaald zou worden, dan schuift het automatisch op naar het volgende uitbetalingsmoment.

7. Uitbetaalfrequentie

De opties zijn als volgt:

• Elke werkdag

• 1x per maand (1e werkdag van maand)

• 2x per maand (1e of 16e)

• 4x per maand (1e, 8e, 15e en 22e)

• 2x per week (dinsdag & vrijdag + altijd op de eerste werkdag van de maand)

8. Hoe integreer ik Mollie op mijn site?

Hoe je het betaalplatform van Mollie aan je website koppelt, is afhankelijk van het systeem dat je gebruikt. Grofweg onderscheiden we 3 verschillende mogelijkheden:

• "Kant-en-klare" webshop software (hosted webshops)

• Webshopmodules

• Zelfgebouwde oplossingen (zoals in PHP, Ruby, Node.js)

Voor ieder van deze opties heb je in ieder geval een API-key nodig. Deze vind je in jouw account zodra Mollie je website heeft goedgekeurd.

8.1 "Kant-en-klare" webshop software

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Lightspeed (voormalig SEOshop), Mijnwebwinkel of Shopify, dan is het heel eenvoudig om het betaalsysteem van Mollie te koppelen aan je website.

Ditzelfde geldt voor facturatieprogramma’s, zoals Moneybird en Factuursturen.

Mollie is namelijk al geïntegreerd in deze systemen. Het enige dat je nog hoeft te doen is het invoeren van de live API-key.


8.2 Webshopmodules

De meest bekende pakketten die we ondersteunen zijn WooCommerce (i.c.m. WordPress), Magento, Opencart en Prestashop. Indien je van een van deze pakketten gebruik maakt, heb je hiervoor een een plug-in/module nodig. Veel van deze modules zijn door Mollie zelf ontwikkeld en zijn gratis te downloaden.

Nadat je de plug-in hebt gedownload, vul je hier de live API-key in. Deze code zorgt ervoor dat jouw website met het betaalplatform van Mollie kan communiceren.

8.3 Zelfgebouwde oplossingen

Als je zelf redelijk wat ervaring hebt met programmeren (of een goede programmeur kent) kan je ervoor kiezen om zelf te gaan bouwen aan de hand van de API-documentatie die je terugvindt op de site van Mollie.

De developers van Mollie hebben hier volledig uitgeschreven hoe hun systeem werkt, inclusief voorbeelden in diverse programmeertalen.

9. Kan ik Mollie integreren in mijn boekhoudsysteem?

Mollie biedt verschillende mogelijkheden om de integratie met je administratie vlot te laten verlopen. Zo kan je CODA-bestanden exporteren vanuit de Mollie-administratie om die daarna te importeren in een boekhoudsysteem. Op de support-website van Mollie staat meer uitleg hoe je dit precies doet.

Via het dashboard van je account ook heel overzichtelijk je transacties terugzien.

10. Kan ik Mollie koppelen aan mijn CRM-systeem?

Via de Mollie-API kan je verschillende gegevens uit het systeem exporteren die nuttig kunnen zijn voor een CRM-systeem. Dit kan geheel automatisch maar vereist wel enige technische kennis.

11. Ik wil graag een inschrijfmodule met betaalmogelijkheid. Hoe pak ik dat aan?

Er bestaan verschillende plug-ins (zie vraag over integreren op je website), waarmee je een inschrijvingsformulier op je site kan plaatsen.

Een andere mogelijkheid is om aan je gebruikelijke inschrijvingsmodule een betaal-URL te koppelen, die je deelnemer naar de betaalportaal leidt. Dit kan alleen als je voor alle deelnemers hetzelfde bedrag vraagt.

Je kan dit ook ondervangen door de betaalknop in een e-mail te plaatsen. Via deze URL komt de deelnemer ook bij de betaalterminal. Voor meer uitleg, raadpleeg de Mollie-website en zoek naar “betaallink”.

12. Hoe werkt een giftenknop?

Een giftenknop is een ‘button’ op je website. Wanneer een klant op deze knop klikt, kan hij/zij een gift doen. Afhankelijk van het programma waarmee je website is gebouwd (CMS, zoals Wordpress of Drupal), bestaan er plug-ins die je kan installeren. Deze stellen je in staat om donaties te incasseren. Zowel éénmalig, als periodiek. Dit werkt aan de hand van de “Subscription API” van Mollie. Dit systeem maakt het mogelijk om bijvoorbeeld per maand, kwartaal of jaar een bepaald bedrag te incasseren via een Creditcard of door middel van SEPA-incasso.

13. Kunnen mijn klanten/deelnemers ook mobiel betalen?

Ja, dat is geen probleem. Stel je bijvoorbeeld de mogelijkheid beschikbaar om via KBCpayment button betalingen te ontvangen, dan zal je klant automatisch geleid worden naar de KBC-app op hun smartphone of tablet. Een betaling via de computer zal uiteraard automatisch geleid worden naar de webapplicatie van de desbetreffende bank.

14. Heb ik een webdeveloper nodig?

Dit hangt af van wat je wil aanbieden en op welk systeem je website draait.

Iemand met een beetje verstand van websites komt wel uit de voeten met de plug-ins voor de bekende contentmanagementsystemen (CMS, zoals Wordpress of Drupal). Ook staat er op de website van Mollie een uitgebreide uitleg voor ontwikkelaars.

Een uitgebreide webshop vraagt vanzelfsprekend meer kennis en vaardigheden dan een giftenknop. Dit gedeelte, zogenaamd ‘het winkeltje’, staat trouwens los van het betaalsysteem van Mollie.

Mollie regelt voornamelijk de interactie om de betalingen veilig en snel te organiseren. Een webdeveloper is aan te raden wanneer je een zelfgeschreven website hebt.

15. Zijn we niet te klein of te complex om een online betaalsysteem op te zetten?

Of je een grote of kleine organisatie bent, of gewoon een kortlopend project hebt, maakt geen verschil.

Vermits de kostprijs per transactie wordt berekend, betaal je enkel voor de betalingen die effectief gebeuren. Of er dat veel of weinig zijn maakt niets uit.

Het aanmaken van een account bij Mollie is even eenvoudig voor een grote als voor een kleine organisatie. De koppeling van het ‘online betaalsysteem’ aan je eigen administratie kan in een grote organisatie misschien wat complexer zijn, maar dit is een éénmalige installatie. De meeste bedrijven die met Mollie werken zijn trouwens veel complexer dan de gemiddelde organisatie.

16. Kan ik als feitelijke vereniging met een online betaalsysteem starten?

Om een Mollie-account aan te maken ben je verplicht om een zakelijke rekening te hebben. Mollie kan niet uitbetalen op een privé-rekening.

Ook als je je bankrekening uitsluitend voor zakelijke doeleinden gebruikt, is het niet toegestaan om deze aan je Mollie-account te koppelen. Je bankrekening moet op naam van je organisatie staan en je organisatie moet ingeschreven staan bij de Kruispuntbank der Ondernemingen (KBO) en dus over een ondernemingsnummer beschikken.

Vzw’s hebben een ondernemingsnummer, maar feitelijke verenigingen niet. Als feitelijke vereniging kan je dus geen Mollie-account openen.

17. Online betalen en fiscale attesten

Als je organisatie een erkenning heeft om fiscale attesten uit te reiken voor giften (+ € 40) dan geldt dit ook voor giften die online werden ontvangen. Uiteraard moeten de giften aan de voorwaarden voldoen, net zoals andere giften die rechtstreeks op je rekening worden gestort.

Wat betreft ‘online giften of internetgiften’ heeft de FOD Financiën een circulaire gemaakt.

Opgelet: als je organisatie fiscale attesten uitreikt en je wil gebruik maken van Mollie, contacteer even Scwitch zodat we kunnen bespreken hoe je dit best aanpakt (samenaankopen@scwitch.be).

18. Verschil tussen ‘online betalen’ en werken met een ‘crowdfundingplatform’

Alhoewel je via beide systemen giften kan verwerven is er een wezenlijk verschil tussen een ‘online betaalsysteem’ en werken via een ‘crowdfundingplatform’.

Een online betaalsysteem is een technische oplossing, die je organisatie hanteert, om betalingen/giften voor je deelnemers/klanten/donateurs makkelijker te maken.

Een crowdfundingplatform is een tussenschakel (andere organisatie) die geld vergaart voor een project en dit dan in zijn geheel doorstort naar de initiatiefnemer(s) van het project. Een crowdfundingplatform kan je helpen om je project bekend te maken, zorgt vaak ook voor begeleiding qua marketing, communicatie, financiële transacties, enz., en vraagt daar meestal een percentage van de opbrengst voor.

Opgelet!

Wat het gebruik van een online betaalsysteem betreft, maakt de FOD Financiën geen probleem i.v.m. het uitreiken van fiscale attesten aan donateurs. Bij giften, geïnd via een crowdfundingplatform, ligt dit anders. De regelgeving inzake ‘fiscale attesten’ vermeldt dat giften die ‘collectief’ geïnd worden of ‘onrechtstreeks’, niet in aanmerking komen voor fiscale
attesten. Zelfs indien het om donationcrowdfunding (zonder tegenprestatie) gaat en de individuele schenkers en het geschonken bedrag traceerbaar zijn.

Bij online betaalsystemen spelen deze elementen niet (zie circulaire).

19. Waar kunnen we terecht met eventuele problemen of vragen?

Op de pagina https://help.mollie.com/hc/nl vind je al veel antwoorden en oplossingen. Voor

technische vragen kan je ook best bij Mollie terecht.

Voor andere vragen kan je mailen naar samenaankopen@scwitch.be.